Wednesday, March 19, 2008

b) Vírová komůrka
Po vstřiku paliva do komůrky se zvýší tlak a tím se dopraví zbytek směsi do válce kde po smísení se vzduchem shoří.

c) Vzduchové :
Palivo se vstřikuje do prostoru válce a v komůrce je stlačený vzduch, expanduje do hlavního prostoru a tím dodává kyslík ke spalování.


IX. KOMPRESNÍ PROSTORY ZÁŽEHOVÝCH MOTORŮ :

- jsou v hlavě válců
- kompresní prostory jsou menší než u vznětových motorů

a) postranní kompresní prostor :
- má jednoduchou konstrukci
- používá se SV rozvodů, zastaralá
- má měkký chod

b) válcový kompresní prostor :
- používá se u rozvodů OHV, OHC
- má velkou tvrdost chodu
c) klínový kompresní prostor :
- používá se u menších motorů
- průměrná tvrdost chodu

d) střechový kompresní prostor :
- je stejný jako klínový, má 2 klíny

e) půlkulový kompresní prostor :
- malá měrná spotřeba paliva c)
- složitý rozvod ( motory tatra 613 )


X. ÚČEL A DRUHY ROZVODŮ SPALOVACÍCH MOTORŮ

Slouží K ovládání vstupu pracovní látky do válce a k dokonalému odvodu zplodin hoření.
Utěsňují spalovací prostor při pracovním taktu a při kompresi.

a) Ventilové rozvody
b) šoupátkové rozvody
c) pístové rozvody

a) ventilové rozvody :
- nejpoužívanější, SV, OHV, OHC
- desmodromické ( vázané ) rozvody
- ventil je pevně spojen s vačkou a táhlem – bez pružiny, pomocí čepu
- systém plynule proměnného časování ventilu CVVT

Části :
- vačková hřídel s pohonem
( ozubený klínový řemen, řetěz
nebo ozubená kola s hřídelem a
kuželovými koly – královská hřídel
(použití u tanků…) ).
- otáčky vačkové hřídele jsou
poloviční než hřídele klikové
- zdvihátka ventilů
- rozvodové tyčky ( nejsou u OHC )
- vahadla ventilů – nastavuje
se na nich ventilová vůle
- ventil a vedení ventilu
( vedení může být součástí hlavy ),
hlava ventilu má zabroušený kužel,
který těsní spalovací prostor.
- miska ventilů a klínky



b) šoupátkové rozvody :
- Je to kruh, který se otáčí a tím otevírá a zavírá sací a výfukový kanál.
( použití např. trabant, wartburg … ),

c) pístové rozvody :
- používají se u dvoudobých motorů
- píst zavírá a otevírá kanály, na dně pístu (nahoře) musí být vytvořen reflektor.